Wat gebeurt er nu allemaal op een pedagogische studiedag.?

Afgelopen maandag was het de eerste pedagogische studiedag op onze school Eikenlaar. Wat gebeurt er nu eigenlijk allemaal op zo een dag? Is het echt een dagje grappen en grollen onder het schoolteam of wordt daar dan ook echt gewerkt? We kregen van onze directeur Peter een blik achter de schermen.

Maandag 7/10 was het de eerste pedagogische studiedag op het Eikenlaar. Je kind is thuis en er moet voor opvang gezorgd worden. Pffff…. de zoveelste keer de grootouders optrommelen? Zelf van thuis werken? En dat allemaal omdat die leerkrachten een leuk onderonsje kunnen hebben.

Maar niets is minder waar. Er wordt daar echt gewerkt. Weliswaar in een andere setting en op een informele manier, maar het is geen dagje congé voor het korps.

Vanuit de ouderraad willen we het schoolteam even steunen en de dag aangenaam laten starten met een lekker bourgondisch ontbijt met een barista koffie. Zo zijn onze juffen en leraars gevuld met energie en kunnen ze aan de dag beginnen.

“Ik en de wereld”

De eerste studiedag staat volledig in het teken van “Ik en de wereld”, het vroegere wereldoriëntatie of ook WO. Dit in combinatie met “sociale vaardigheden”.

Thema’s die in verschillende vakken en op verschillende momenten aan bod kunnen komen.

Het is de bedoeling om een duidelijke leerlijn te krijgen voor onze kinderen. Het korps wil vermijden dat de kinderen op 2 of zelfs 3 verschillende momenten telkens over hetzelfde leren of dat het korps zich herhaalt.

Het “minimum voor een toets”, nieuw en al meteen gecontesteerd

Jarenlang mocht er niets gezegd worden waar jouw kind stond. Het was niet de eerste of de laatste. Er werden geen gemiddelden meer opgegeven.

Nieuw sinds dit schooljaar is dat de leerkracht per toets moet opgeven wat eigenlijk het minimum zou moeten zijn dat ieder kind zou moeten behalen.

Is dit een goede of een slechte zaak? De meningen hierover zijn verdeeld.

Alleszins moet het schoolteam het decreet volgen en uitvoeren. Daar kunnen ze niet om heen.

Met het minimum weet je tenminste waar de lat ligt. Wat zou je kind in principe moeten kunnen halen voor die toets. Heeft het eens een slechte dag of een slechte toets, dan is er nog altijd geen man overboord.

Blijkt daarentegen dat je kind steeds onder het minimum scoort, dan kan je nu tenminste ingrijpen. Extra oefeningen maken? Bijles laten volgen? Of gewoon opvolging vragen aan de mensen van het zorgteam.

Je moet hier als ouder ook proberen te relativeren en iedere hulp aanvaarden om je kind zich beter te laten ontwikkelen en ontplooien. Beschouw het als een leermoment.

De juffen en de leraars doen er echt alles aan om ieder kind gelijke kansen te geven.

Afsluitmoment – praktische afspraken

Na een dag hard werken hoe ze alles moeten verwerken in hun lessen, is er nog een afsluitmoment met praktische afspraken.

Zo hebben de kleuterjuffen de nodige tijd genomen om afspraken te maken hoe ze hun kleutertjes nog beter kunnen opvolgen.

Hoe vroeger je bepaalde noden of behoeften ontdekt, hoe beter. Het kan eventuele problemen op latere leeftijd vermijden.

Het team kan zich zo beter focussen zodat jouw kind beter kan groeien.

En daar draait het uiteindelijk toch allemaal om. Je kind zien opgroeien in een omgeving waar het zich goed voelt. Ongeacht de leeftijd of achtergrond.

Daar gaat het korps voor.